Barnläkare hos Knodd
Som Sveriges första digitala barnspecialistmottagning bygger Knodd framtidens barn- och familjevård. Här arbetar barnsjuksköterskor, barnläkare och psykologer för att kunna stötta föräldrar till ett tryggt föräldraskap och en frisk vardag för sina barn.
Varför jobba som läkare på Knodd?
Våra medarbetare nämner ofta att det finns två faktorer som de uppskattar särskilt mycket; samhällsnyttan av det arbete de gör och den flexibilitet som kommer med att jobba digitalt.
Att bidra
Sjukvårdens olika delar ska vara tillgängliga för dem som behöver dem. På Knodd vill vi bidra genom att ta hand om de patienter som kan hanteras digitalt, på ett effektivt och kvalitativt sätt. Våra läkare, sjuksköterskor och psykologer hanterar ca 100 000 patienter per år. Det frigör resurser på landets vårdcentraler, jourcentraler och akutmottagningar, som kan fokusera på de patienter som behöver fysisk vård och de resurser som finns där. Tillsammans gör vi det möjligt att ge våra sjuka barn den vård de behöver.
På samma sätt fungerar det internt inom Knodd. Eftersom patienterna först träffar en barnerfaren sjuksköterska, så träffar läkarna bara de patienter som sjuksköterskorna har bedömt behöver en läkartid. Läkarna kan fokusera på de patienter som behöver dem, och sjuksköterskorna handlägger de patienter som de kan hantera bäst. Tillsammans utbyter vi erfarenheter och lär oss av varandra.
Flexibel arbetssituation
Att jobba 1-2 timmar per arbetspass hemifrån innebär att man slipper restid, långa vistelser hemifrån, eventuellt nattarbete och tid för att sova ikapp dagen efter. Det går snabbt att “komma till jobbet” och efter arbetspasset är man “hemma igen” direkt. Möjligheten att arbeta från sommarstugan eller annan plats i landet lockar många, och gör det möjligt att kombinera extrajobbet med fritid och andra aktiviteter.
Tekniken är enkel och välfungerande, och eftersom vi har vårt eget tech-team som har skapat och utvecklar vår app och vår tjänst så är den helt anpassad efter våra behov. Det innebär även att vi har stora möjligheter att delta i utvecklingen utifrån våra behov.
Vilka jobbar här?
Läkargruppen består av 15-20 barnläkare från hela landet, med många års erfarenhet som specialister inom olika delar av barnsjukvården. Sjuksköterskegruppen består av ca 120 barnsjuksköterskor och distriktssköterskor och inom vår satsning på psykologi har vi rekryterat tre psykologer.
Träffa en barnläkare på Knodd
Vanligaste frågor och svar
-
Knodd är en digital mottagning för barnsjukvårdsrådgivning. Vi fokuserar alltså helt på barn och alla våra sjuksköterskor, läkare och psykologer har lång erfarenhet av barnsjukvård. Sedan starten 2018 har vi jobbat för att skapa en tryggare och mer personlig vård med barnen och föräldrarna i fokus.
-
Digital vård har växt snabbt under de senaste åren, vilket har väckt både positiva och negativa reaktioner. På Knodd tror vi att utvecklingen är positiv så länge vi hanterar den på rätt sätt. I det moderna samhället kan digital vård komplettera den fysiska primärvården, för att mer effektivt ta hand om de ärenden som inte behöver tas fysiskt, och för att underlätta för såväl patienter som vårdgivare. De ärenden som behöver fysisk undersökning ska förstås handläggas fysiskt, och om de patienterna söker hos oss så hänvisas de vidare i vårdkedjan.
-
Det finns ju flera digitala vårdgivare och det kan verka som att alla är likadana. På Knodd skiljer vi oss dock från andra digitala vårdgivare på framför allt två huvudpunkter:
1. Vår vårdpersonal har många års erfarenhet av barnsjukvård. Alla våra sjuksköterskor är specialistutbildade barnsjuksköterskor eller distriktssköterskor och har jobbat i många år inom barnsjukvård och barnhälsovård, och alla våra läkare är specialister i barn- och ungdomsmedicin.
2. Alla patienter som söker somatisk vård hos oss träffar först en erfaren sjuksköterska, som handlägger det som hon/han kan hjälpa patienten med. Cirka 80-85 % av våra patienter kan handläggas färdigt och avslutas efter kontakten med vår sjuksköterska. De patienter som sjuksköterskan bedömer behöver en läkare, och som kan handläggas digitalt, bokas till våra egna barnläkare. Det rör sig om 5-6 % av patienterna. Resterande 5-10 % får hjälp att dirigeras till rätt fysisk vårdinstans, eller kan avslutas utan att någon vårdinsats alls behövdes. -
För att kunna ta emot samtal på Knodd behöver du ha stabil internetuppkoppling. Egen webbkamera i datorn är fördelaktigt, annars tillhandahålls kamera, och även headset och arbetströja, av Knodd. Du behöver också ha tillgång till en ostörd plats i hemmet med neutral bakgrund och bra ljus där man kan säkerställa att ingen obehörig kommer in och hör eller ser samtalet. Knodds vårdsystem öppnas och körs i webbläsaren Google Chrome.
-
På Knodd är vi främst inriktade på den yngre gruppen barn, upp till ca 6 års ålder, främst för att de barnen oftare har besvär som går att hantera i digital sjukvård. Liksom på en barnakutmottagning, vårdcentral eller jourcentral så är majoriteten av våra patienter bland de yngsta; ca 70 % är under 2 år. Äldre barn är förstås ändå välkomna; vi hjälper alla barn som vi har möjlighet att hjälpa.
Typen av ärenden som vi ser hos oss motsvarar i princip dem man ser under akuttiderna på en vårdcentral eller jourcentral. Infektioner av olika slag, framför allt luftvägsinfektioner, utgör en stor del, men även hudutslag, magbesvär är vanliga.
-
Ansökan skickar du in via länken i annonsen, och bifogar de bilagor som efterfrågas.
Efter intervju gör vi bakgrundskontroller (Socialstyrelsen, IVO samt belastningsregistret) samt tar kontakt med referenser. Under processen håller vi kontakt, och om allt ser bra ut så lämnar vi ett erbjudande om anställning när vi har alla uppgifter.
För att du ska känna dig trygg och bekväm i det nya arbetssättet inleder vi din tid på Knodd med en online-utbildning där du lär dig hur allting fungerar. Därefter därefter följer vi upp med en introduktionsträff där vi stämmer av att allt fungerar, går igenom eventuella frågor, och gör ett testsamtal så att du får använda tekniken på riktigt. Sedan är det bara att sätta igång och börja träffa patienter!
-
På Knodd ser vi ett värde i att man arbetar även på andra arbetsplatser, för att ytterligare stimulera sitt arbetsliv, få flera synvinklar för sina bedömningar och få erfarenhet även av sådant som vi inte ser hos oss. En anställning på Knodd går alltså utmärkt att kombinera med annat arbete hos en annan arbetsgivare.
-
Ett par gånger per termin har vi utbildning för våra medarbetare flera gånger, ibland med interna föreläsare, ibland med externa inbjudna. Vårt kontinuerliga kunskapsutbyte med varandra bidrar också till ett ständigt lärande, när vi diskuterar behandlingsprinciper och riktlinjer med kollegor från hela landet. Lärandemiljön är positiv och tillåtande, vi frågar ofta varandra och många är snabba på att svara och sprida kunskap.
-
En vanlig fördom mot att jobba digitalt är att det blir ensamt, något som inte stämmer (i alla fall inte hos Knodd). Under arbetspassen har du tillgång till och kan skriva och samarbeta med andra kollegor. Våra medarbetare nämner ofta en stark teamkänsla och att de är en del av Knodd-familjen där man utbyter erfarenheter och ställer frågor till varandra.
Utöver det kommer du att träffa barnfamiljer - från norr till söder.
-
Vi har byggt ett system med målet att det ska vara så enkelt och tydligt som möjligt för dig som vårdpersonal. Du behöver alltså inte vara ett datorproffs, men det är bra om du har grundläggande datorvana. Under din introduktion på Knodd kommer vi att gå igenom och lära dig våra system så att du blir trygg och bekväm i att använda dem.
-
Till hjälp i hanteringen av vårdkontakter har man tillgång till hela vår bank med lokala PM och rutiner. De andra kollegorna som arbetar digitalt hos oss finns också, såväl andra läkare som sjuksköterskor och psykologer, och brukar ofta delta i diskussioner och samråd, både vad gäller patientfall och generella riktlinjer.
-
Tillsammans med våra sjuksköterskor och psykologer erbjuder läkarna på Knodd sjukvård med rätt kompetens. Alla patienter som bokas in till våra läkare har bedömts av en erfaren sjuksköterska att de behöver barnläkare via digital kontakt. En närmare definition av vad som bokas till våra läkare beskrivs i vår rutin:
Följande kan bokas till läkare på Knodd:
- Situationer där sjuksköterska önskar hjälp med bedömning, t.ex. vid osäkerhet i bedömningen eller för att patientsäkerhet och kvalitet ska kunna säkerställas
- Tillstånd där bedömning eller behandling behöver beslutas av läkare
- Tillstånd som kräver läkemedelsordination av läkare, med eller utan recept
Följande behöver vara uppfyllt:
- Läkaren ska kunna tillföra något till handläggningen, d.v.s. situationen ska kräva en läkares insats.
- Läkarens handläggning ska inte uppenbart kräva provtagning, röntgen, fysisk undersökning eller annan undersökning. Handläggningen ska även i övrigt vara rimlig att utföra i digital vård.
- Väntetiden till läkare ska vara rimlig (patientsäker) i förhållande till tillståndet och frågeställningen.
- Vid receptförnyelse ska diagnosen säkerställas på rimligt (patientsäkert, kvalitetsmässigt och trovärdigt) sätt, t.ex. genom tidigare journalanteckningar eller statusundersökning under det aktuella patientsamtalet. I vissa fall kan en noggrann anamnes vara tillräcklig för att bekräfta diagnosen.
-
Våra läkare arbetar på timanställning, där arbetad tid ersätts enligt vår lönetrappa. Efter ett års anställning på Knodd ökar lönenivån med ca. 8 % och efter ett år till ökas den med ytterligare ca 8 %. Ersättningen är något (10-20 %) högre på helger än på vardagar.
-
Alla arbetspass börjar med att du stämplar in och hälsar på de andra kollegorna som är i tjänst, via kommunikationskanalen Slack. Vi försöker hålla administrationen kort och enkel, så efter instämplingen är det dags för patientarbetet. I det digitala vårdrummet ser du dina bokade patienter för dagen.
Inför läkarbesöket har barnet och vårdnadshavaren skickat in en anamnes och beskrivning av frågeställningen, och de har träffat en av våra sjuksköterskor som har gjort en bedömning. Sjuksköterskans anteckning finns att läsa inför eller under ditt patientmöte.
Under och mellan patientmötena finns de andra kollegorna i Slack, både om du själv har frågor som du vill diskutera, och om de behöver hjälp av dig som läkare.
Efter arbetspasset är det dags att ta adjö av kollegorna på Slack. Ibland har någon en obesvarad fråga, och om du har möjlighet så är det uppskattat om du har möjlighet att svara. Sedan är det dags att stämpla ut, och arbetspasset är över.
-
Våra öppettider är vardagar kl. 07-22 och helger kl. 07-21. Läkarpassen läggs normalt i block om 1-2 timmar under dessa öppettider, men vi försöker undvika de första och de sista 1-2 timmarna varje dag, då det är mindre efterfrågat av familjerna. Vi ser gärna att man som läkare arbetar åtminstone någon timme i veckan under dessa tider.
-
Knodd är Sveriges enda renodlade digitala barnspecialistmottagning. Från skillnad till de etablerade nätläkaraktörerna på marknaden är Knodd inte en nätläkarapp. Hos oss gör en erfaren sjuksköterska alltid den första bedömningen, och handlägger patienten så långt det är möjligt och säkert. Ca 80-85 % av patienterna kan fördighandläggas av sjuksköterskan. För ca 5-6 % av patienterna bokas en läkartid, när sjuksköterskan bedömer att en läkarinsats behövs, och att patienten han handläggas digitalt på ett kvalitativt och patientsäkert sätt.
Läkarbesöken är alltid tidsbokade och har alltså föregåtts av en anamnes, status och bedömning av en erfaren sjuksköterska.