En dag som digital barnsjuksköterska
Jenny W. är barnsjuksköterska som jobbar en dag i veckan på Knodd, parallellt med sitt arbete som skolsköterska. Tidigare har hon även jobbat på BUMM, BVC och inom sjukvården på neo. Här berättar Jenny om en typisk dag i sitt arbete som digital sjuksköterska på Knodd.
Dagen inleds med kortast möjliga pendling
När jag jobbar på Knodd börjar dagen lugnt. Jag äter frukost, sätter på mig min vita pikétröja, går ner en våning till arbetsrummet och så är jag på jobbet. Så var det med den pendlingen. Jag har en hund hemma så han är supernöjd de dagar jag är hemma och han kan vara med mig på dagen.
Som alla som jobbar på Knodd har Jenny ett enskilt rum med stängd dörr där hon kan träffa patienter under sekretess.
Börjar passet med att säga hej till kollegorna
Det första jag gör är att logga in i Knodds vårdsystem. Här har jag tillgång till ett säkert journalsystem, vårdrummet där familjerna väntar på sin tur, och chattkanalen där jag kan prata med de kollegor som jobbar samtidigt som mig. Det är ju trevligt rent socialt och man känner sig aldrig ensam, men det är också viktigt att kunna fråga kollegorna om råd när man behöver det. Alla är väldigt hjälpsamma.
Dags att träffa patienter
När jag loggar in i vårdrummet ser jag de patienter som väntar på att få vård och vi betar av dem i tur och ordning. En sak jag tycker är skönt är att jag kan färdigställa all dokumentation direkt efter samtalet, så det är ingen stress som ligger och väntar under dagen.
Det vanligaste Jenny stöter på är frågor om infektionssjukdomar, hudutslag och olycksfall. Precis som inom den fysiska vården är åkommorna säsongsbetonade, med infektioner, feber, hosta och magsjuka på vintern och värmeutslag, klåda och bett på sommaren. Den här dagen är hennes första ärende ett utslag på ett liten pojke.
Föräldrar kan redan innan vi ses skicka in bilder, så här har jag sett hur utslaget ser ut. Sedan när vi pratar ber jag dem känna efter hur utslagen känns. De visar även upp de salvor de har hemma direkt i kameran och frågar om de kan använda någon av dem.
Den här familjen kunde Jenny ge vård åt direkt, men om hon behöver rådfråga en kollega kan hon säkert och anonymt visa bilderna hon fått och få stöd i chatten. Hon kan även ta stöd av Knodds PM eller enkelt boka in patienter till någon av Knodds barnläkare vid behov.
Fler patienter att hjälpa
Nästa familj har redan varit i kontakt med 1177 och akutmottagning i orten där de bor. 1177 rådde familjen att åka till akuten med barnet, men där var det fullt och de blev hänvisade att åka hem igen utan medicinsk bedömning.
Det blir ju en väldig stress och oro såklart, att vända hem utan att någon har kunnat titta på barnet. Vi skickar föräldrar till akutmottagning eller fysisk vård när det behövs, men just i det här fallet kunde jag hjälpa dem genom videosamtalet. De fick rådgivning och blev genast mycket lugnare. Det hjälper mig att jag kan få information genom att jag ser hur barnet beter sig och verkar, vilket ju inte går över ett telefonsamtal med 1177.
Tack vare sin långa erfarenhet som just barnsjuksköterska i olika instanser blir det lättare för Jenny att ge riktade råd om vad en specifik barnfamilj behöver. Hon kunde instruera föräldrarna vilken smärtlindring de kunde använda och ge råd om vätskeersättning, och familjen slapp återvända till akutmottagningen.
Stötta föräldrar igenom föräldraskapet
Att lugna föräldrar är en viktig bieffekt av Jennys insatser. Många av föräldrarna som ringer in är nyblivna eller förstagångsföräldrar som inte har stött på de vanligaste barnåkommorna tidigare. Ofta är de oroliga för förändringar i barnets sömn- och matvanor, eller så är de mitt i en stressad, skrämmande situation där barnet har klämt sig eller fått en brännskada och de behöver råd om vad de ska vara göra.
Då är det skönt och betryggande för föräldrarna att någon medicinskt kunnig får höra om vad som skett och kan se hur barnet reagerar och mår. Det hjälper också att träffa familjer i sin hemmiljö eftersom barn lätt kan bete sig lite annorlunda i den främmande miljön på mottagningen. I ett videosamtal kan jag prata med föräldrarna samtidigt som jag observerar hur barnet beter sig och verkar må på ett mer naturligt sätt i en miljö där barnet känner sig tryggt och avslappnat.
Lugn lunch och långpromenad med hunden
Efter fyra timmar är morgonpasset avklarat. Nu tar Jenny lunchrast och hinner med en långpromenad med hunden i friska luften. Sedan loggar hon in för ett likadant eftermiddagspass eller så har hon administrativa uppgifter i verksamheten, med intervjuer med nya potentiella medarbetare och utveckling av kunskapsmaterial till appen.
Det fantastiska är att sedan när mitt pass är slut och jag loggar ut, då är arbetsdagen slut. Det ligger inte en massa kvar på att-göra listan, inga provsvar att bevaka eller att det ringer konstant i telefon. När jag är färdig så är jag färdig. Det är livskvalitet!
Du kan läsa mer om hur det är jobba på Knodd här.
Andra fördelar med arbetet
Jenny nämner flera fördelar med arbetet som digital barnsjuksköterska.
- Främsta fördelen är att få arbeta ostört, så att man verkligen kan fokusera på familjen framför sig.
- Det är lätt att plocka upp extra pass när man vill det.
- Du får lägga ditt eget schema och avgöra om du vill jobba timmar eller fast.
- Jobbet är slut när man loggar ut, så det är inte en massa administrativt arbete efteråt som hänger över en.
- Det går bra att jobba från sommarstugan, så länge man har rätt förutsättningar och bra internetuppkoppling. Jag ska själv åka upp till Jämtland snart och genom att jobba några pass därifrån kan jag dra ut på resan, säger Jenny.
Vill du också öka din livskvalitet genom ett utmanande, spännande jobb inom digital sjukvård för barn? Jobbar du som barnsjuksköterska, barnläkare eller har lång erfarenhet av barnsjukvård? Hör av dig till oss eller titta på våra lediga jobb för att skicka in en ansökan!